1. رئیس دانشگاه شاهد 2. هیئت علمی بازنشسته دانشگاه جامع امام حسین (ع) 3. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه جامع امام حسین(ع) 4. ریاست دانشکده برق دانشگاه جامع امام حسین(ع) 5. معاون آموزشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) 6. رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بنیاد تعاون ناجا 7. رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا 8. رئیس مرکز تحقیقات آموزش و نیروی انسانی ناجا 9. مشاور فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران 10. مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 11. مشاور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری 12. عضو کمیته بازنگری ساختار، قوانین و مقررات شورای شهر تهران 13. جانشین فرماندهی مرکز مخابرات الکترونیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 14. فرماندهی گردان، گروهان و دستههای رزمی در دوران دفاع مقدس 15. بیش از 31 ماه حضور در جبهههای نبرد حق علیه باطل 16. مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه نشریه توسعه انسانی پلیس 17. عضو هیئت تحریریه مجله فرآماد سپاه 18. عضو هیئت تحریریه مجله نظارت و بازرسی 19. عضو هیئت تحریریه مجله مطالعات راهبردی 20. عضو هیئت تحریریه مجله اقتصادی و تجارت نوین 21. عضو انجمن علمی نت 22. عضو انجمن علمی لجستیک 23. عضو انجمن علمی مدیریت پروژه 24. مدیر نمونه دانشگاه امام حسین (ع) و کسب لوح تقدیر از دست مقام معظم رهبری سال 1378 25. مدیر نمونه پنج ساله دانشگاه امام حسین (ع) در سال 1380 26. کارآفرین برتر استان سمنان در سال 1390 27. استاد نمونه پنج ساله دانشگاه امام حسین (ع) در گروه علوم انسانی سال 1381 و 1384 28. مترجم شایسته تقدیر کتاب تفکر سیستمی،کل گرایی خلاق برای مدیران (یازدهمین دوره جایزه کتاب فصل پاییز1388) ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 29. مترجم شایسته تقدیر کتاب تفکر سیستمی، کل گرایی خلاق برای مدیران (کتاب سالشاخه مهندسی صنایع کشور 1390) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30. ارائه بیش از 50 مقاله علمیترویجی، 60 مقاله علمیپژوهشی وISI و 100 مقاله درکنفرانسها و همایشهای داخلی و بینالمللی 31. ترجمه بیش از 12 کتاب تخصصی 32. راهنمایی بیش از 200 پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری 33. داوری و ارزیابی بیش از 300 مقاله، پایان نامه و رساله
تأسیس دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی ایوانکی بهمنظور تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و انجام پژوهشهای علمی در زمینههای علوم انسانی و فنی و مهندسی شکل گرفته است و اهداف زیر را دنبال مینماید: 1. کمک به ارتقای سطح فرهنگ و دانش جامعه 2. مشارکت در تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور 3. همکاری در زمینهسازی مناسب برای مشارکت همه جانبه مردم در امر گسترش و اعتلای آموزش و پژوهش در کشور 4. کمک به بالا بردن ظرفیت دانشجویی استان سمنان 5. استفاده از امکانات و قابلیتهای موجود استان در توسعه آموزش عالی 6. فراهم ساختن زمینههای جذب و گزینش دانشجوی بومی و از شهرهای همجوار فلسفه وجودی دانشگاه ایوانکی بهعنوان یکی از بهترین دانشگاههای غیردولتی - غیرانتفاعی، در مجموعه آموزش عالی کشور، اندیشهورزی و تولید علم و دانش و اعتلای علمی و ایفای نقشی اساسی در جهت بخشیدن به حرکتهای فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه است. در راستای توسعه تولید علم و دانش بر این باور است که ظرفیت و استعداد بالایی در جامعه نهفته است که با کشف، تبیین و کاربردی کردن آن، میتوان در علوم و فنون بشری تحولی شگرف پدید آورد و در پرتو آن افرادی شایسته و فرهیخته تربیت کرد.
هیئت امنا عالیترین رکن دانشگاه میباشد که وظایف و اختیارات آن در قانون تشکیل هیئت امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (مصوب جلسات 181 و 183 مورخ 19/12/1367 و 23/12/1367 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی (مصوب مورخ 18/10/1369 مجلس شورای اسلامی) تعیین شده است. هیئت امنا در رأس ساختار سازمانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیری و سیاستگذاری در امور مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی، علمی، مسئولیتهای مهم و حساسی به عهده دارند.
حدود یک سال پس از تأسیس دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی ایوانکی _که در آن زمان با عنوان موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ایوانکی فعالیت میکرد_ اهمیت و لزوم معرفی دانشگاه به مردم، ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی و ایجاد رابطه مفید و مؤثر فیمابین، راهاندازی مدیریت دفتر و روابط عمومی در دانشگاه اجتنابناپذیر به نظر رسید. در این راستا دکتر حجتالله عالی، رئیس وقت دانشگاه، در آذرماه سال 1385 اقدام به راهاندازی مدیریت دفتر و روابط عمومی کرد. با تصویب چارت تشکیلاتی موسسه آموزش عالی ایوانکی که مدیریت دفتر و روابط عمومی نیز در آن لحاظ شده بود این مسئولیت رسمیت پیدا کرد. در بهمن سال 1394 با ارتقای موسسه آموزش عالی ایوانکی به دانشگاه ایوانکی و اصلاح چارت تشکیلاتی، مدیریت دفتر و روابط عمومی نیز به مدیریت دفتر، روابط عمومی و امور بینالملل ارتقا پیدا کرد.
اداره کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه ایوانکی دارای حدود 80 عنوان کارگاه و آزمایشگاه تخصصی مجهز و بهروز با مساحتی بالغ بر 10000 مترمربع می باشد که کلیه دانشجویان رشته های فنی و مهندسی ( از جمله مکانیک، برق، عمران، صنایع و ....) از این فضا بهره میبرند. این اداره قابلیت ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی به سایر مؤسسات آموزش عالی و شهرکهای صنعتی منطقه را نیز دارد.
حضرت علی(ع) میفرمایند: دو نعمت است که انسان ارزش آنها را درست نشناخته است. یکی سلامتی و دیگری امنیت حراست پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو, استاد, کارمند و... میباشد. سلامت جامعه در گرو سلامت دانشگاهها خواهد بود. چرا که دانشگاهیان در سازندگی جامعه نقش بسزایی را ایفا مینمایند و یا به تعبیر همیشگی آینده سازان جامعه از درون دانشگاهها برمیخیزند. از آنجا که سلامت دانشگاه همواره در معرض آلودگیها و تهدیدهای درونی و بیرونی است, برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگیها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد از نفوذ آفتها به داخل دانشگاه جلوگیری کند و با تشخیص و شناخت آفتهای درونی زمینه علاج به موقع و سلامت دانشگاه و به تبع آن سلامت جامعه را فراهم سازد. بنابراین وظیفه اصلی حراست دانشگاه مواظبت از سلامت جامعه دانشگاهی است. حضور حراست در عرصه مختلف دانشگاه همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده, یکی حفظ و ارتقاء توان حفاظتی و امنیتی به منظور پیشبرد اهداف و دوم انجام اقدامهای مؤثر به منظور حفاظت همه جانبه منابع انسانی و مالی میباشد. لذا منشور سازمانی حراست, چشم انداز ایده آل تفکر و رفتار حراستی است که بر اساس اخلاق حرفهای و وظایف محوله توسط قانون تدوین شده است تا با اجرای آن مجموعه حراست را در راستای تحقق سیاست اثرگذار, تصمیم ساز, پاسخگو رهنمون باشد.
معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایوان کی از بدو تأسیس دانشگاه در سال 1384 به عنوان یکی از حوزه های فعال دانشگاهی تشکیل شد. این معاونت طبق رسالت خود همواره در راستای توسعه علم و دانش، آگاهی بخشی، بالا بردن سطح فرهنگ دانشجویان و گسترش دانش گام به سوی توسعه برداشته و به همین جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به ارزش های جامعه اسلامی و بسترسازی مناسب برای آموزشی مداوم و پایدار را سرلوحه رویکرد آموزشی خود قرار داده است. اهم وظایف معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی عبارتند از: • فراهم سازی امکانات جذب هیأت علمی جدید با کیفیت مطلوب در دانشکده ها، به منظور اصلاح شاخص دانشجو به استاد و کاهش تعداد اساتید مدعو. • برنامه ریزی و سیاست گذاری برای استفاده بهینه از اعضای موجود هیأت علمی و ارتقاء توان علمی آنها. • زمینه سازی و تلاش در جهت ارتقای وضعیت تحصیلی دانشجویان در کلیه مقاطع. • توجه ویژه به شناسایی، هدایت و پرورش دانشجویان ممتاز. • برگزاری مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز بصورت سالیانه. • برگزاری جلسات شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی و کمیته های منتخب آنها. • تلاش در زمینه به کارگیری تکنولوژیهای نوین در آموزش. • بهبود و اجرای نظام حق التدریس. • اجرای روند ارزشیابی اساتید. • زمینه سازی و تلاش در جهت جذب ورودی های برتر (استعدادهای درخشان) در کلیه مقاطع. • تلاش در جهت هماهنگ سازی دانشکده ها و گروه ها در زمینه اجرای مقررات و آیین نامه های آموزشی و سوق دادن آنها به سمت قانونمندی هرچه بیشتر. • تلاش در جهت روزآمد سازی فعالیت های آموزشی در دانشکده ها و بخش های ستادی تابعه معاونت آموزشی. • هدایت دانشکده ها در امر بازنگری متون و برنامه های درسی. • زمینه سازی و ارائه پیشنهادات لازم به مراجع مافوق در زمینه اصلاح و بهبود ساختار در بخش های تابعه معاونت آموزشی به منظور افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان و رسیدن به گردش کارهای بهینه. • برنامه ریزی و زمینه سازی گسترش دوره های دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی. • برنامه ریزی و زمینه سازی و تلاش در جهت بهینه نمودن دوره تحصیل دانشجویان در کلیه مقاطع و جلوگیری از افزایش ظریب ماندگاری دانشجو. • تلاش در جهت توجیه و افزایش آگاهی اساتید و دانشجویان نسبت به سیاستهای آموزشی دانشگاه، آیین نامه ها و .... • نظارت بر حسن اجرای مقررات آموزشی دردانشگاه • نظارت بر عملكرد آموزشی دانشكده ها • برنامه ریزی امور آموزشی • اظهار نظر در مورد جذب اعضای هیئت علمی جدید • ریاست شورای آموزشی و شورای تحصیلات تكمیلی • اظهار نظر و پیشنهاد در زمینه تغییر یا توسعه برنامه ریزی درسی و نیز رشته های جدیدالتاسیس
امروز یکی از مهم ترین وظایف دانشگاه ایوانکی پی ریزی نظامی ساختمند و هدفگرا جهت دستیابی به تجربیات علمی و فرهنگی دیگران و پی ریزی روش هایی معتبر در جهت تعلیم و تربیت و آموزش هنرمندانی متعهد برای عرصه فرهنگی انقلاب اسلامی است. بدون شک نوآوری و پیشرفت های مهم عرصه علم و فرهنگ در سایه توجه جدی به تحقیق و پژوهش امکان پذیر است. در حالی که بسیاری از محققان معتقدند که سرچشمه بسیاری از علوم در شرق بوده است لکن متأسفانه در پنج قرن اخیر جوامع شرقی سهم قابل توجهی در توسعه علمی جهان نداشتند و عمدتاً به جوامع مصرف کننده اندیشه های علمی تبدیل شده اند. در کشورهای توسعه یافته به موازات پیشرفت علوم و تکنولوژی نظام های تحقیقاتی پیشرفته ای را پایه ریـزی و گسترش داده اند چرا که در دنیای علم، میدان دیدهـا به درجه مشارکت در شبکه های تحقیقاتی و پژوهشی بستگی دارد. توان دستیابی سریع به اطلاعات پایه کارآئی نظام های علمی را به شدت ارتقاء می دهد. دانشگاه ایوانکی در جهت نیل به اهداف تعیین شده رویکردی پژوهش مدار را در نظام آموزش خود حاکم نموده است؛ به طوری که در همه مقاطع آموزشی شیوة تدریس به گونه ای است که دانشجویان علاوه بر متون درسی با بررسی و پژوهش در منابع مرتبط با دروس به گسترش دانش خویش می پردازند، به عبارت دیگـر، دانشجویان رویکرد پژوهش مدار چگونه آموختن را می آموزند و بدین گونه توانایی لازم جهت توسعه دانش خود به شیوة علمی را پیدا می کنند. در همین راستا با توجه به اهمیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی و ابزار پژوهش دانشگاه ایوانکی اقدام به تأسیس، تجهیز کتابخانه تخصصی در دانشکده های خود نموده و از طریق همکاری با سایر کتابخانه ها و برخورداری از سایت اینترنتی و استفاده از کتابداران متخصص منابع مورد نیاز پژوهشگران را در اختیار آن ها قرار می دهند.
معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه یکی از محوریترین و حساسترین معاونتهای دانشگاه است که ارتباط مستقیم با دانشجویان داشته و فراهمکننده امکانات رفاهی و فرهنگی دانشجویان می باشد. این معاونت عهدهدار سیاست گذاری و برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و فوقبرنامه دانشگاه با حضور دانشجویان و برای استفاده بهینه آنهاست. شرح وظایف معاون فرهنگی و اجتماعی: 1- نظارت بر فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه 2- برنامه ریزی برای ترویج، گسترش و تعمیق ارزشهای اسلامی و انقلابی 3- فراهم آوردن زمینه و ترغیب نیروهای دانشگاهی به حضور در صحنه های مختلف علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه 4- ارائه پیشنهادهای لازم به شورای فرهنگی و پیگیری وظایف محوله 5- حمایت و نظارت بر عملکرد كانونهای فرهنگی هنری، انجمنهای علمی دانشجویی 6- گسترش و تعمیق آگاهی های فرهنگی 7- را ه اندازی كرسی های آزاد اندیشی و هدایت محتوایی و نظارت بر حسن اجرای آن 8- تدوین برنامه راهبردی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و تنظیم اصول كلی برنامههای مختلف نیروهای دانشگاه و نظارت بر حسن اجرای آن 9- مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مشکلات دانشجویی 10- نظارت بر اجرای قوانین و آئین نامه های دانشجویی 11- ارائه خدمات بهداشت، سلامت روان و مشاوره به دانشجویان، کارکنان، اساتید و مراجعین بروندانشگاهی در قالب خدمات مرکز مشاوره 12- برنامهریزی، اجرا و هماهنگی امور فوق برنامه دانشجویی 13- هماهنگی با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در امور عمره و عتبات دانشگاهیان، ازدواج دانشجویی و سایر برنامههای مربوطه 14- اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای برنامههای پیشنهادی معاونتهای دانشجویی و فرهنگیاجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 15- حمایت از فعالیتهای بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و بسیج کارکنان دانشگاه 16- پیگیری تشکیل و انجام امور کمیتهها و شوراهای مصوب در وزارتخانه مانند : شورای انضباطی - شورای فرهنگی – کمیته ناظر بر نشریات و... 17- برنامهریزی و حمایت از فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی در قالب خدمات مدیریت تربیت بدنی 18- برنامه ریزی و نظارت بر اجرای فعالیتهای فوقبرنامه برای شکوفایی بیشتر فعالیتهای فکری، فرهنگی و هنری دانشجویان انجام امور محوله از سوی ریاست دانشگاه
رشته کاردانی فنی صنایع-ایمنی صنعتی در دانشگاه ایوان کی در سال 1385 هجری شمسی ایجاد و اولین گروه از فارغالتحصیلان این رشته نیز در سال 1387، با استقبال مطلوب جامعه صنعتی کشور به سرعت جذب بازار کار شدند. با توسعه کمی و کیفی فعالیتهای آموزشی در سال 1386رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی پیوسته و همچنین در سال 1388 رشته ایمنی صنعتی و محیط کار در مقطع کارشناسی ناپیوسته و در سال 1390 دوره تحصیلات تکمیلی با رشته مهندسی صنایع- سیستم های اقتصادی و اجتماعی مقطع کارشناسی ارشد شروع و پس از یک دهه تعداد رشته ها و گرایش های مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به 3 رشتـه و دکتری تخصصی به 2 رشته افزایش یافت. هم اکنون دانشکده مهندسی صنایع در سه گروه علمی: 1- مهندسی صنایع، 2- مهندسی سیستم ها 3- ایمنی صنعتی فعالیت می نماید و دارای یک رشته در کارشناسی، سه رشته-گرایش در کارشناسیارشد و دو رشته-گرایش در مقطع دکترا میباشد. برنامههای درسی این دانشکده نیز با توجه به نیاز صنعت و بازار کار و با رویکرد تامین نیاز علمی و تخصصی کشور و منطقه تدوین شده است. در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشکده با رشدی قابل قبول، به 12 نفر رسیده است که 2 نفر از آنها دارای مرتبه استادی، 1 نفر دانشیار و 3 استادیار و 6 نفر مربی میباشد که از بین اساتید و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر ایران و خارج از کشور انتخاب شدهاند . اساتید این دانشکده در حوزههای مختلف مهندسی صنایع مشغول به پژوهش بوده و سهم قابل توجهی از چاپ مقالات در مجلات معتبر بینالمللی را به خود اختصاص دادهاند. تعداد بالای اساتید در کنار تنوع تخصصهای آنها باعث شده است که دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه ایوان کی از نظر حوزههای تخصصی یکی از متنوعترین دانشکده های مهندسی صنایع را به خود اختصاص دهد. آمار دانشآموختگان دانشکده مهندسی صنایع تا کنون به بیش از 700 نفر در مقطع کاردانی، بیش از 600 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته، بیش از 300 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته و حدود 200 نفر در مقطع کارشناسی ارشد میرسد. تعداد دانشجویان در حال تحصیل دانشکده از 240 نفر در مقطع کارشناسی، از 160 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و از 25 نفر در مقطع دکتری فراتر می رود. در حال حاضر دانش آموختگان این دانشکده در سطوح مختلف مدیریت صنایع و اقتصاد کشور مشغول به خدمت می باشند.
دانشکده مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک از سال ۸۴ در مقطع کاردانی کامپیوتر-نرم افزار دانشجو پذيرش نمود. با توسعه رشته ها در حوزه برق، کامپیوتر و مکانیک هم اکنون این دانشکده دارای 28 رشته شامل 6 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 5 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، 7 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و 10 رشته در مقطع کاردانی می باشد. دانشکده برق، کامپیوتر و مکانیک در سه گروه علمی: 1- مهندسی برق 2- مهندسی کامپیوتر 3- مهندسی مکانیک فعالیت می نماید. دانشکده مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک با سابقه درخشان در زمینه آموزش و پژوهش هم اکنون در رشته هاي تحصیلات تکمیلی ذيل دانشجو پرورش مي دهد. 1-مهندسی برق گرایش سیستم های الکترونیک دیجیتال، 2-مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی، 3-مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی، 4- مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، 5- مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی، 6- مهندسی مکاترونیک. در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشکده با رشدی قابل قبول، به 23 نفر رسیده است که 1 نفر از آنها دارای مرتبه استادی، 5 نفر دانشیار و 7 استادیار و 10 نفر مربی میباشد که از بین اساتید و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر ایران و خارج از کشور انتخاب شدهاند . اساتید این دانشکده در حوزههای مختلف مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک مشغول به پژوهش بوده و سهم قابل توجهی از چاپ مقالات در مجلات معتبر بینالمللی را به خود اختصاص دادهاند. تعداد بالای اساتید در کنار تنوع تخصصهای آنها باعث شده است که دانشکده مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک دانشگاه ایوان کی از نظر حوزههای تخصصی عنوان یکی از متنوعترین دانشکده های حوزه فنی و مهندسی را به خود اختصاص دهد. آمار دانشآموختگان دانشکده مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک تا کنون به بیش از 2300 نفر در مقطع کاردانی، بیش از 1200 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته، بیش از 400 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته و حدود 110 نفر در مقطع کارشناسی ارشد میرسد. تعداد دانشجویان در حال تحصیل دانشکده از 150 نفر در مقاطع کاردانی، 650 نفر در مقاطع کارشناسی و از 230 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فراتر می رود.
دانشکده عمران و معماری از سال ۸۴ در مقطع کاردانی عمران دانشجو پذيرش نمود. با توسعه رشته ها در حوزه عمران و معماری هم اکنون این دانشکده دارای 27 رشته شامل 7 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 4 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، 7 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و 9 رشته در مقطع کاردانی می باشد.. دانشکده عمران و معماری در سه گروه علمی: 1- مهندسی عمران 2- مهندسی معماری 3- مهندسی شهرسازی فعالیت می نماید. این دانشکده با سابقه درخشان در زمینه آموزش و پژوهش هم اکنون در رشته هاي تحصیلات تکمیلی ذيل دانشجو پرورش مي دهد:1-مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت،2-مهندسی معماری،3-مهندسی عمران گرایش سازه،4-مهندسی عمران گرایش زلزله5-معماری داخلی،6-معماری و انرژی،7-مدیریت پروژه و ساخت در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی این دانشکده با رشدی قابل قبول، به 20 نفر رسیده است که 1 نفر از آنها دارای مرتبه استادی، 2 نفر دانشیار و 9 استادیار و 8 نفر مربی میباشد که از بین اساتید و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر ایران و خارج از کشور انتخاب شدهاند . اساتید این دانشکده در حوزههای مختلف مهندسی عمران و معماری مشغول به پژوهش بوده و سهم قابل توجهی از چاپ مقالات در مجلات معتبر بینالمللی را به خود اختصاص دادهاند. تعداد بالای اساتید در کنار تنوع تخصصهای آنها باعث شده است که دانشکده مهندسی عمران و معماری دانشگاه ایوان کی از نظر حوزههای تخصصی عنوان یکی از متنوعترین دانشکده های عمران و معماری را به خود اختصاص دهد. آمار دانشآموختگان دانشکده مهندسی عمران و معماری تا کنون به بیش از 3700 نفر در مقطع کاردانی، بیش از 1900 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته، بیش از 350 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته و حدود 160 نفر در مقطع کارشناسی ارشد میرسد. تعداد دانشجویان در حال تحصیل دانشکده از200 نفر در مقاطع کاردانی، 600 نفر در مقاطع کارشناسی و از 400 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فراتر می رود. در حال حاضر دانش آموختگان این دانشکده در پروژه های مختلف عمرانی کشور مشغول به خدمت می باشند.
دانشکده علوم انسانی در سال 1394 با گروه های حسابداری و مالی (1390)، تربیت بدنی (1390)، مدیریت (1392) بصورت دانشکده ای مستقل در چارت سازمانی دانشگاه ایوان کی قرار گرفت. در سالهای بعد گروه های آموزشی روانشناسی (1395) و حقوق (1396) نیز ایجاد گردید. با توسعه رشته ها در حوزه علوم انسانی هم اکنون این دانشکده دارای 33 رشته شامل 1 رشته در مقطع دکتری تخصصی تربیت بدنی، 9 رشته کارشناسی ارشد، 14 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، 5 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و 4 رشته در مقطع کاردانی می باشد. دانشکده علوم انسانی با سابقه درخشان در زمینه آموزش و پژوهش هم اکنون در رشته هاي تحصیلات تکمیلی ذيل دانشجو پرورش مي دهد. 1-دکتری تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، 2- مدیریت ورزشی گرایش مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی، 3- روانشناسی ورزشی، 4-مدیریت ورزشی گرایش مدیریت بازاریابی در ورزش، 5-روانشناسی عمومی، 6-مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، 7- مدیریت مالی، 8-حقوق خصوصی، 9-مدیریت صنعتی گرایش مدیریت پروژه 10-مدیریت اوقات فراغت ورزش های تفریحی. در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشکده با رشدی قابل قبول، به 36 نفر رسیده است که 2 نفر از آنها دارای مرتبه استادی، 7 نفر دانشیار و 13 استادیار و 14 نفر مربی میباشد که از بین اساتید و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر ایران و خارج از کشور انتخاب شدهاند . اساتید این دانشکده در حوزههای مختلف علوم انسانی مشغول به پژوهش بوده و سهم قابل توجهی از چاپ مقالات در مجلات معتبر بینالمللی را به خود اختصاص دادهاند. تعداد بالای اساتید در کنار تنوع تخصصهای آنها باعث شده است که دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایوان کی از نظر حوزههای تخصصی عنوان یکی از متنوعترین دانشکده های این حوزه را به خود اختصاص دهد. آمار دانشآموختگان دانشکده علوم انسانی تا کنون به بیش از 500 نفر در مقطع کاردانی، بیش از 300 نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته، بیش از 200 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته و حدود 90 نفر در مقطع کارشناسی ارشد میرسد. تعداد دانشجویان در حال تحصیل دانشکده از 130 نفر در مقاطع کاردانی، 1200 نفر در مقاطع کارشناسی و از 270 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 9 نفر در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) فراتر می رود.
شهادت امیرمومنان، حضرت علی علیهالسلام، از دردناکترین فجایعی است که در تاریخ بشر اتفاق افتاده است. او نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، که برای تمام دلهای حقطلب، عدالتخواه و جویای فضایل اخلاقی، اسطورهای دوستداشتنی بوده و هست. برای همین است که همه جانهای پاک، شیفته و سوگوار شهادت مظلومانه اوست و هنوز هم این پرسش در برابر قتل ناجوانمردانه او باقی است که چرا؟
بررسی و تحلیل فاجعه شهادت حضرت علی (ع)، حداقل از دو زاویه قابل انجام است؛ نخست آنکه بپرسیم او را چه کسی و چگونه کشت؟ مقدمات و آثار این حادثه چه بود؟ دیگر آنکه به دنبال یافتن ?چرا?یی این اقدام ضدانسانی باشیم. شیوه اول همان روش ?تاریخ نقلی? است که در جای خود مفید و آموزنده است، اما نباید در آن متوقف ماند.
باید به ?تاریخ تحلیلی? همرو آورد و فارغ از اینکه چه کسی مرتکب این فاجعه دهشتبار شده است، بررسی کرد که چرا چنین شد. پاسخ به این سؤال دوم است که از تکرار فاجعه جلوگیری میکند و مرگ علی (ع) را مانند زندگی او برای ابدیت درسآموز و سزاوار اندیشیدن میکند. یکی از بزرگترین و اصیلترین متفکرانی که در این باره اندیشیده است، استاد شهید مرتضی مطهری است و قصد ما در اینجا بازخوانی و مروری گذرا بر یافتههای ایشان است. آن بزرگوار به مناسبت بحث ?اسلام و نیازهای زمان? ضمن توجه به این تفاوت، آن را چنین مطرح کرده و پاسخ میدهد: ?یک وقت میگوییم علی را که کشت و یک وقت میگوییم چه کشت؟ اگر بگوییم علی را که کشت؟ البته عبدالرحمن ابنملجم، و اگر بگوییم علی را چه کشت، باید بگوییم جمود و خشکمغزی و خشکه مقدسی? (مجموعه شهید مطهری، ج??، ص ??).
این نکتهای است که به مناسبتهای مختلف در کتابهای گوناگون شهید مطهری مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. ایشان جمود فکری را مهمترین تهدید برای جامعه و تفکر اسلامی میداند و بارها نسبت به تکرار آن هشدار داده است. از نظر وی خوارج و قاتلان علی علیهالسلام تنها مصداقی از این خطر بزرگ هستند؛ نه تنها مصداق آن و بالاتر اینکه نشانههای حیات و حضور روحیه خوارج همواره وجود داشته و دارد. استاد مطهری در کتاب ?جاذبه و دافعه علی (ع)? مینویسد: ?بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بحثی بدون مورد و فاقد اثر است، زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است. زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ روح خارجیگری در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است.?!! (مجموعه آثار، ج??، ص ???).
معنای جمود و روح خارجیگری چیست؟ نشانههای آن کدام است؟ نمونههای آن چیست؟ به چه دلیل به این اندازه خطرناک است و همواره باید درباره آن اندیشید؟ و بالاخره راه مبارزه با آن کدام است؟ اینها پرسشهایی است که در ادامه پاسخ آنها را از لابهلای آثار شخصیتی جستوجو میکنیم که به تعبیر امام خمینی (ره) آثار او بدون استثنا خوب و آموزنده است.
روح خارجیگری، انفکاک تعقّل از تدیّن است
از نظر شهید مطهری ?باید بگوییم جمود و خشک مغزی و خشکه مقدسی? بود که موجب آفرینش فاجعهای به بزرگی ترور علی علیه السلام در محراب عبادت شد و این همان خطری است که همواره جوامع بشری را تهدید میکند. برای درک اهمیت این خطر بزرگ باید در نظر داشت که تعقّل و تدیّن دو بال برای پرواز فرد یا جامعه به سوی خوشبختی و کمال است.
بدیهی است که پرواز با هیچیک از این دو بال، به تنهایی، انجام شدنی نیست. همانگونه که حذف دینورزی از زندگی بشر، به بهانه خردمندی خیانت به او و پرتاب انسان به قعر بدبختیهایی است که نمونه آن را امروزه در غرب شاهد هستیم، نادیده گرفتن خردورزی با شعار دین داری هم آثار نکبتباری درپی خواهد داشت. بالاتر اینکه در مقایسه آثار شوم این دو، بدون تردید تمسک به ظواهر دین منهای تفکر و اندیشه دارای عواقب وحشتناکتری است. در نصوص دینی هم اصالت با عقل و تعقل است و حتی میزان ارزش دینداری افراد با اندازة خردورزی آنان سنجیده میشود. آنان که به اسم دین بدیهیات و دادههای عقلی را انکار میکنند، نه تنها خود به گوهر دین دست نیافتهاند، که با ارائه چهرهای زشت از بزرگترین نعمت الهی مانع گرایش دلهای پاک به آن میشوند و چه خیانتی بالاتر از این؟! اینان با توقف در ظواهرِ احکام از اهداف دین دور شده و بلکه علیه آنها اقدام میکنند و خوارج جلوه بارز چنین مردمانی بودهاند.
?ابنابیالحدید میگوید: اگر میخواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. گفتند: ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم? (مجموعه آثار، ج??، ص??)
این چنین است که شهید مطهری جوهرة خارجیگری را جداسازی عقل از دین دانسته و هشدار میدهد که ?انفکاک تعقل از تدین را که همان روح خارجیگری است?، هنوز هم زنده و خطرناک میبیند. ایشان تصریح میکند ?مذهب خارجیگری با اینکه دیری نپایید اما روحش در تمام قرون و اعصار اسلامی جلوهگر بوده است تا اکنون که عدهای از نویسندگان معاصر و روشنفکر دنیای اسلام نیز طرز تفکر آنان را به صورت مدرن و امروزی در آوردهاند و با فلسفه حسی پیوند دادهاند? (مجموعه آثار، ج??، ص ???).
عجیب اینکه از نگاه مطهری حتی مکتب اخباریگری در میان شیعیان هم متأثر از روح خارجیگری است (همان) و ?این دو جریان خیلی شبیه یکدیگر هستند?! (مجموعه آثار، ج??، ص ???).
خالی کردن آموزهها و گرایشهای دینی از بُن مایههای عقلی، گرفتن روح از بدن و میراندن آن است؛ همان کاری که کلیسا کرد و همه ادیان، و از جمله اسلام، هنوز هم که هنوز است تاوان آن را میپردازند. برای همین است که در قرآن و سایر متون دینی این همه بر تعقّل و تدبّر پافشاری شده است. دانشمند فرزانه دوران ما استاد محمدرضا حکیمی، که خدایش به سلامت دارد، سالها است با طرح نظریه ?اهداف دین و احکام دین? هشدار داده و میدهد که باید از تحجرگرایی و جمود بر ظواهر احکام و غافل ماندن از اهداف تشریع آنها بر حذر بود. گرفتار آمدن در چنین دامی موجب آن میشود که با تحول زمان و نیازهای آن، احکام دینی نه تنها از فلسفه تشریع خود دور گردند، که به ضدّ خود تبدیل شده و بهانهای به دست بدخواهان دهد تا اسلام را متهم به ناکار آمدی و عدم پاسخگویی به نیاز بشر کنند؛ گناهی که بخشودنی نیست.
نشانهها و پیامدهای مذهب خوارج
گفته شد آنچه از نظر استاد مطهری جوهرة مذهب خوارج و سبب به شهادت رساندن علی علیهالسلام بود، انفکاک تعقّل از تدیّن و روحیه جمود و خشکه مقدسی است. قاتلان علی (ع) نه تنها انسانهای بیدین نبودند، که از شدت توجه به ظواهرِ دینی حتی مرتکب گناه کبیره را کافر میدانستند و این همان چیزی است که ?در مجموع روحیه آنها را خطرناک، بلکه وحشتناک کرد?.
مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) با اشاره به این نکته و تاکید بر اینکه خطر نفی خردگرایی به نام دینورزی همچنان باقی است و بارها در تاریخ اسلام تکرار شده است، ?ممیزات خوارج? و نشانههای پیدایش روح خارجیگری را چنین بر میشمارد (مجموعه آثار، ج??، صص ???-???) :
?. خوارج روحیهای مبارز و فداکار داشتند و در راه عقیده و ایده خویش سرسختانه میکوشیدند.
?. مردمی عبادت پیشه و متنسّک بودند. شبها را به عبادت میگذراندند و بیمیل به دنیاوزخارف آن بودند.
?. مردمی جاهل و نادان بودند . در اثر جهالت و نادانی حقایق را نمیفهمیدند و بدتفسیر میکردند.
?. مردمی تنگ نظر و کوته دید بودند. اسلام و مسلمانی را در چهار دیواری اندیشههای محدود خود محصور کرده و مدعی بودند که همه بد میفهمند و یا اصلاً نمیفهمند و همه جهنمی هستند.
اجتماع این خصوصیات پیامدهای مهمی نیز برای جامعه دارد که دو پیامد اصلی و مهم آن را خود علی (ع) خطاب به خوارج فرمودهاند : ? همانا شما بدترین مردم هستید. شما تیرهایی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانه خود استفاده میکند و به وسیله شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی میافکند?(نهجالبلاغه، خطبه ???).
این دو پیامد مهم چیست؟
نخست آنکه به دلیل کنار نهادن تفکر و تحمل، خوارج به وسیلهای در دست صاحبان قدرت تبدیل میشوند. به عبارت دیگر ?خطر جهالت اینگونه افراد و جمعیتها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرکها قرار میگیرند و سدّ راه مصالح عالیه اسلامی واقع میشوند. همیشه منافقان بیدین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی بر میانگیزانند؛ اینها شمشیری میگردند در دست آنها و تیری در کمان آنها? (مجموعه آثار، ج??، ص ???).
حماقت جاهلان متنسّک باعث شد تا از طریق آنان پیروزی حتمی یاران علی (ع) در جنگ صفین جای خود را به پذیرش آتس بس و حکمیت اجباری دهد، حکمیت نیز منجر به عزل علی گردد و سپس علی را به گناهِ ناکردة پذیرش حکمیت متهم و بعد هم ترور نمایند.
دومین پیامد خطرناکی که در نهجالبلاغه بر آن تاکید شده است، پیدایش فتنه و گمراهی در میان عوام است. خوارج به دلیل تمسک به شعارهای دینی و عمل به ظواهر احکام، دیگران را فریب میدهند و به همین دلیل مبارزه با آنان سختترین جهاد است. علی علیهالسلام از روحیه خارجیگری به ?هاری? که یک بیماری مسری و خطرناک است یاد میکند و میفرماید به دلیل ظاهر فریبنده خوارج کسی جز من جرأت در آوردن چشم این فتنه را نداشت(نهجالبلاغه، خطبه ??).
به همین دلیل است که شهید مطهری در میان همه مشکلات، خوارج را ?مشکل اساسی? آن حضرت مینامد(مجموعه آثار، ج??، ص ???). و ?این است که علی به عنوان یک افتخار بزرگ برای خود میگوید: این من بودم و تنها من بودم که خطر بزرگی که از ناحیه این خشکه مقدسان به اسلام متوجه میشد، درک کردم. پیشانیهای پینه بسته اینها و جامههای زاهد مآبانهشان و زبانهای دائم الذکرشان و حتی اعتقاد محکم و پابرجایشان نتوانست مانع بصیرت من گردد. من بودم که فهمیدم اگراینها پابگیرند، همه را به درد خود مبتلا خواهند کرد و جهان اسلام را به جمود و ظاهر گرایی و تقشّر و تحجری خواهند کشانید که کمر اسلام خم شود. مگر نه این است که پیغمبر فرمود دو دسته پشت مرا شکستند: عالم لاابالی و جاهل مقدس مآب.? (همان، ج??، ص ???).
سلام بر علی، آن روز که در کعبه زاده شد، آن روز که مظلومانه و غریب در مسجد به شهادت رسید و آن روز که سرافرازانه محشور خواهد شد.
* وبلاگ نویسنده
پیرو تصمیم دفتر محترم آموزش عالی غیر دولتی وزارت عتف مبنی بر انتقال پرونده های آموزشی مؤسسه غیر انتفاعی منحل شده علم گستر مهاجران به دانشگاه غیرانتفاعی ایوان كی به استحضار می رساند، از تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ کلیه امور آموزشی از جمله صدور و تحویل دانشنامه، ریز نمرات، تأییدیه تحصیلی و... توسط واحد فارغ التحصیلان دانشگاه ایوان کی انجام خواهد پذیرفت. برای راحتی کار علاوه بر ایجاد کانال تلگرامی، روزهای دوشنبه هر هفته مخصوص تماس های تلفنی فارغ التحصیلان آن موسسه در نظر گرفته شده است.
راههای ارتباطی برای کسب اطلاعات بیشتر:
زمان برگزاری آزمون تستی رشته های بخش معارفی (کتبی): دوشنبه 6 اسفند ماه 97
اطلاعات بیشتر در پوستر فراخوان در پیوست قابل مشاهده است.
پیرو تصمیم دفتر محترم آموزش عالی غیر دولتی وزارت عتف مبنی بر انتقال پرونده های آموزشی مؤسسه غیر انتفاعی منحل شده علم گستر مهاجران به دانشگاه غیرانتفاعی ایوان كی به استحضار می رساند، از تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ کلیه امور آموزشی از جمله صدور و تحویل دانشنامه، ریز نمرات، تأییدیه تحصیلی و... توسط واحد فارغ التحصیلان دانشگاه ایوان کی انجام خواهد پذیرفت. برای راحتی کار علاوه بر ایجاد کانال تلگرامی، روزهای دوشنبه هر هفته مخصوص تماس های تلفنی فارغ التحصیلان آن موسسه در نظر گرفته شده است. پیرو تصمیم دفتر محترم آموزش عالی غیر دولتی وزارت عتف مبنی بر انتقال پرونده های آموزشی مؤسسه غیر انتفاعی منحل شده علم گستر مهاجران به دانشگاه غیرانتفاعی ایوان كی به استحضار می رساند، از تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ کلیه امور آموزشی از جمله صدور و تحویل دانشنامه، ریز نمرات، تأییدیه تحصیلی و... توسط واحد فارغ التحصیلان دانشگاه ایوان کی انجام خواهد پذیرفت. برای راحتی کار علاوه بر ایجاد کانال تلگرامی، روزهای دوشنبه هر هفته مخصوص تماس های تلفنی فارغ التحصیلان آن موسسه در نظر گرفته شده است. پیرو تصمیم دفتر محترم آموزش عالی غیر دولتی وزارت عتف مبنی بر انتقال پرونده های آموزشی مؤسسه غیر انتفاعی منحل شده علم گستر مهاجران به دانشگاه غیرانتفاعی ایوان كی به استحضار می رساند، از تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ کلیه امور آموزشی از جمله صدور و تحویل دانشنامه، ریز نمرات، تأییدیه تحصیلی و... توسط واحد فارغ التحصیلان دانشگاه ایوان کی انجام خواهد پذیرفت. برای راحتی کار علاوه بر ایجاد کانال تلگرامی، روزهای دوشنبه هر هفته مخصوص تماس های تلفنی فارغ التحصیلان آن موسسه در نظر گرفته شده است.